یادنامه مرحوم آیت الله حاج شیخ محمود ارگانی بهبهانی

قسطاس الموازین فی مجیزین و المجازین

در این نوشتار به معرفی برخی از علمای معاصر شیعه و بیان شخصیت علمی و آثار و تألیفات آنان پرداخته شده است. نویسنده ضمن معرفی اجمالی این علما، به برخی از اجازات آنها نیز اشاره کرده و تلاش‌های علمی آنان در تدریس و تحصیل علوم حوزوی، تحقیق‌های فقهی و کلامی، آثار تفسیری، تاریخی، شرکت در دروس خارج و فعالیت‌های علمی و فرهنگی دیگری از آنان را گزارش نموده است. برخی از این علما جزء مجازین هستند و اجازه‌های اجتهاد یا دخالت در امور حسبه صادر می‌کنند و بخری دیگر از آنها جزء مجیزین بوده و اجازاتی از مراجع تقلید زمان خویش در امور مختلف اخذ کرده‌اند.




سلام در اسلام

کتاب سلام در اسلام نوشته مرحوم آیت الله حاج شیخ محمود ارگانی بهبهانی این اثر در دو جلد چاپ شده و احتمالا مفصل ترین و جامع ترین منبع تحقیقی و علمی در موضوع سلام است.
نویسنده در این کتاب به تحقیق در موضوع سلام از زاویه های متفاوت پرداخته و در قالب سی مطلب مباحث جامع و جذاب و کم نظیری را مطرح نموده است.
این کتاب دارای سیزده فهرست میباشد و تحقیق و آدرس منابع به صورت کامل انجام شده است.
سلام از نگاه ادبیات فارسی و عربی و از نگاه فقهی حدیثی تفسیری اخلاقی و از زاویه تاریخی اعتقادی قرآنی موضوعات این اثر نفیس را تشکیل میدهد.
راویان و شخصیت هایی که سلام نام داشته اند و نیز سلام در زیارت ها از نکات جالب توجه این کتاب است.
بخش سلام های ممنوع و موارد رجحان ترک سلام نیز بحث و بررسی شده است.
این دو جلد حاصل تحقیق در دویست منبع میباشد و برای دانش پژوهان و ارباب تحقیق که در این موضوع قلم میزنند مراجعه آن ضروری است.



انیس النفوس فی تراجم رجال آل طاووس

این کتاب در ۶۷۱صفحه تنظیم و در شرح حال مشاهیر از خاندان آل طاووس نگاشته شده است.
مشهورترین رجال این خاندان سید علی بن طاووس و سید موسی بن طاووس و سید عبدالکریم بن طاووس و سید احمدبن طاووس است که مولف به شرح مبسوط آنان میپردازد.
دودمان آل طاووس در آسمان پر فروغ تاریخ تشیع همچون ستاره ای درخشان پرتو افکنی دارند و از جمله مهمترین تراث ماندگار از ذخائر بیشمار شیعه اند.
مولف در دیباچه کتاب، نخست به فهرست خاندان مهم شیعه از قبیل آل زراره و آل یقطین و آل نبال و غیر آن اشاره کرده و سیر تاریخی آنان را گزارش میکند.
سپس به تاریخ خاندان آل طاووس و هجرت آنان و معاصرین و حکمرانان آن دوران میپردازد.
مباحث مطرح در تاریخ این سلسله پرافتخار و ماندگار از سادات طاووس از جهاتی اهمیت ویژه دارد:

تاریخ کتابخانه آل طاووس
انساب آل طاووس
کرامات و مقامات و بزرگان آل طاووس 
اجازات آل طاووس
آثار و تالیفات آل طاووس

اهمیت کتاب:
شاید بتوان گفت از مهمترین مصادر  تاریخ آل طاووس است و به نوعی جامع و شامل معارف و تاریخ ادعیه و نکات است و مطالعه این اثر نفیس برای دانش پژوهان حوزه های مختلف از قبیل تاریخ، رجال ،ادعیه، توسلات، انتظار و مهدویت ،اجازات و مشایخ کرامات و حکایات و معارف و مکاتب توصیه میگردد.